Pidin Kainuun kirjastoväelle alustuksen tarinoista ja siitä, kuinka ne muokkaavat identiteettiämme. Mukana esitelmässä oli myös Perinneporina-esitys, joten laitan tiivistelmän esityksestä tähän blogiin. Valitettavasti en onnistunut siirtämään sitä diaesityksenä. Mukana oli nimittäin paljon kuvia, mm. Anni Komulaisen hienoja otokisa porinoistamme. No, esitelmän asiasisältö löytyy kuitenkin alla olevasta.
Tarinat yhteisöllisen ja yksilöllisen identiteetin luojana
Kati Sarvela
18.5.2013
Dia 1
Elämme tarinoiden maailmassa
”Maailmassa on monia uhanalaisia lajeja. Niiden uhkana on tarinamme. Myös tulevat luomakuntamme tarinat on uhattuina. Haluammeko säilyttää inhimillisten lajien tarinan?” Nick Potter
Dia 2
Tarinat lääketieteessä
Psychoanalysis and Narrative Medicine (ed. P.L.Rudnytsky ja Rita Charon):
”Sekä lukeminen että kirjoittaminen on performatiivisia akteja, jotka vaativat samanaikaista kykyä tuntemiseen ja ajatteluun, jolloin koemme ja tarkkailemme toimintamme samanaikaisesti.” Terrence E.Holtin mukaan hyvä lääkäri osaa sekä lukea että kirjoittaa potilastaan.”
Dia 3
On kuin jokainen kertoisi oman päänsä sisällä itsestänsä tarinaa. Aina. Jokaisena hetkenä. Tämä tarina tekee sinusta sen mitä olet. Rakennamme itsemme tästä tarinasta.
(Patrick Rothfuss- The Name of the Wind)
Dia 4
Esimerkit identiteettitarinoista:
a) Perinneporinat – yritys muokata kuhmolaisten yhteisöllistä identiteettiä
b) Marja-Leena – kuinka hänen identiteettinsä on muokkautunut dialektisena tarinana
c) Ja kerron vähän omaakin tarinaani…
Dia 5
Tarinat muokkaavat yhteisöjen identiteettiä
Narratiivinen identiteetti
-Ihmisen ja yhteisön identiteetti muokkautuu yhdistämällä tarinoita moniäänisesti.
-Dialoginen yhteisöllinen identiteetti
– Dialoginen minuus
-Pirstaloituneessa kulttuurissa yksilö ja yhteisö voi oppia rakentamaan kokonaiskuvaa tarinana, dialogisen luovan oppimisen kautta.
– Taide voi luoda spontaanin luovan tilan, jossa tarinaan syntyy metaforien välittämiä uusia merkityksiä
-
Tiedon integroituminen kokonaisvaltaiseksi viisaudeksi
-
Dia 6
Vapaaehtoiset muokkaavat kuhmolaista tarinaa: PERINNEPORINAT
Dia 7
Perinneporinat eläviksi
– 25.4.2013 Kuhmo-talolla
-alkoi keväällä 2012
– syksyllä 2012 alettiin työstää syvällisemmin yhteisöllistä tarinaa
-mukana eri yhditysten, koulujen, eläkeläisjärjestöjen jäseniä, Valkamayksikön työntekiöitä ja asiakkaita
– Maija Palsio kokosi ja ohjasi
– Muita Maijan ohjauksia mm. Toivo, Vivaldin vuodenajat, Kohtaa minut, Is this love?
Dia 8
-Tiina Tampio ja Ari Huotari loi näytelmäosion käsikirjoituksen
-
kuunneltiin dialogisesti kuhmolaisten ihmisten ääniä ja luotiin niistä yhteinen tarina
Dia 9
Perinneporinat eläviksi
Monitaiteellinen esitys: valokuvia, draamaa, tanssia, musiikkia
Kuhmon MTS hallinoi
Yritys antaa ääniä monipuolisesti eri kuhmolaisille, myös marginaalissa oleville kuhmolaisille
Taiteella on taianomaisia voimia
Luovassa tilassa voi työstää tarinallisia merkityksiä
Dia 10
Perinneporinat eläviksi
Tarina juonellistettu dialogisesti
Yritys antaa ääniä monipuolisesti eri kuhmolaisille, myös marginaalissa oleville kuhmolaisille
Taiteella voidaan vahvistaa ja muokata yhteisön identiteettiä, ”kuhmolaisuutta”
Kuvat
Anni Komulainen
Dia 11
Suomalainen identiteetti
Arkkityyppillä kyllästetyt tarinat ovat muokanneet suomalaisten identiteettitarinoita: Kalevala, Raamattu, Tuntematon sotilas, Täällä pohjan tähden alla jne.
Laulut (yle 14.4.2013): Saimaan norppa, Paratiisi, Kolmatta linjaa, Albatrossi, Satumaa
Kuvataide
Dia 12
Arkkityyppi
Hahmon tai käsitteen alkumuoto tai -malli.
Alitajuisia kollektiivisia mielensisältöjä, jotka ohjaavat käyttäytymistämme.
Rationaalisesti vaikeita käsittää, mutta luovan mielikuvituksen avulla niille voi antaa muotoja.
Dia 13
Yhteisöllinen identiteetti
Vaikeasti määriteltävä
Ei ole yksilöiden identitettien summa
Sen sijaan se on jatkuva tarinoiden vuorovaikutussuhde erilaisia elämäntapoja edustavien yksilöiden välillä.
Yhteisön käyttämät arkkityyppiset myytit, symbolit ja metaforat muokkaavat myös yhteisöllistä identiteettiä.
Ihminen samaistuu tietyn maailmankatsomuksellisen ryhmän identieteettiin, osaksi sen tarinaa.
Dia 14
Transsi
– Taide kuljettaa ihmisen transsitilaan (vrt. hypnoterapia)
– Luovassa tilassa ihmisen järki (ego) hiljennetään ja vaihtoehtoisille tarinoille annetaan tilaa
– Hypoteesi aivojen oikeasta luovasta puolesta ja vasemmasta rationaalisesta puolesta
-
Sisäinen teatteri: Luova kirjoittamisen tila, jossa pyritään kehittämään rationaalisen ja luovan puolen yhteistoimintaa omien minätilojen avulla.
Dia 15
Eheä yhteisö ja yksilö
Riitasoituinen sopusointu (Paul Ricoer).
Identiteettitarinassa on annettu tilaa marginaalissa oleville vaihtoehtoisille tarinoille.
Valtatarinan muutokset lähtevät marginaalista.
Olosuhteet muuttuvat, vanha tarina voi jäykistyä sellaiseksi, että se ei enää vahvista yhteisön tai ihmisen identiteetti.
Dia 16
Lev S. Vygotsky
Toisen kautta kasvamme itseksemme.
Korkeamman tason ajattelu on mahdollista vain työkalujen, kuten kielen kehittymisen kautta.
Vähitellen ihmiselle kehittyy myös kyky luoda symboleja ja käyttää mielikuvitusta.
Hän voi esimerkiksi kuvitella tulevaa.
Myös tarinat ovat symbolisia työkaluja.
MIELIKUVITUS ON ALIARVOSTETTUA KULTTUURISSAMME
Dia 17
Mikhail Bakhtin
Ihminen on moniääninen tarina
Olemisen voi tavoittaa vain dialogisesti (vrt. mindfulness).
Dialoginen mielikuvitus.
Monologisuus, yksiäänisyys, kieltää toiselta oikeudet ja velvollisuudet.
Monologisella katseella toinen ihminen jää objektiiviksi, ja hän tietoisuutensa kielletään.
Dia 18
Olipa kerran mies….
Hänellä oli kymmeniä naamioita, joita hän rakasti yli kaiken.
Eräänä aamuna hän heräsi, ja huomasi varkaiden käyneen kodissa.
Kaikki naamiot oli varastettu.
”Apua – apua kuka on vienyt naamioni!”
Istui torin laidalle itkemään.
Tunsi auringon lämmön, kuuli kaupungin ihmeelliset äänet ja näki torin kauniit kivetykset.
Dia 20
Mitä ovat naamiomme?
”Olen aina silloin tällöin yrittänyt olla joku muu, mutta loppujen lopuksi olenkin huomannut, että hänhän onkin … vain minä”
-
Stephen Dunn
Dia 21
Kuvittele itsesi
Marja Leena Toukosen kirja.
Harjoituksia, joissa ihminen antaa hahmon mielensä ristiriitaisille osille.
Ihminen voi alkaa mielikuvituksensa avulla kuvaamaan niitä ja käymään dialogia tilojensa kanssa.
Ihminen muokkaa näin omaa identiteettitarinaan ja kehittää intuitiivista viisauttaan.
Dia 21
Elämä onkin suurta teatteria!
Dia 22
Draama
Draamaa sekä musiikkia ja tanssia on rituaaleina on käytetty tuhansia vuosia parantamiseen.
Draamaa on käytetty myös yhteisöllisten traumojen hoitoon.
Pirstoutuneita tarinoita voidaan yhdistää myös draaman keinoin.
Sisäinen teatteri: Ihminen luo ristiriitaisista osistaan minätilat, joiden kanssa alkaa improvisoidun, spontaanin keskustelun.
Dia 23
Intuitio ja sisäinen viisaus/T.Dunnerfelt
Intuitio nähdään usein väylänä suureen, jopa äärettömään ”tietovarastoon”, joka on ihmisen sisällä tai ainakin hänen ulottuvillaan.
Intuitiolla ”katsotaan” tai ”kuunnellaan sisäänpin”, eli havainnoidaan, mitä alaitajunta tuottaa vastauksena tiettyyn kysymykseen tai ongelmaan.
Luova sisäinen maailma, joka yrittää auttaa meitä.
Dia 24
… intuitio jatkuu
Intuitiivinen tila on se tapa tai väylä, jonka kautta olemme yhteyydessä arkkityyppeihin ja komplekseihimme (Carl Jung).
Voimme Sisäisessä teatterissamme luoda minätiloja, joiden spontaanissa dialogissa rakennamme intuitiomme ohjaamana itsellemme vahvaa identiteettitarinaa.(KS)
Intuitio on se väylä, jota kautta tavoitamme yhteyden ylipersonaaliseen, henkiseen ulottuvuuteen (TD).
Dia 25
Sisäinen viisaus (Tony Dunnerfelt)
Sisäisen viisautemme ohjaamana voimme muokata identiteettitarinaamme hyödytäen erilaisia näkökulmia.
Salaperäinen, ”mystiseltä” tuntuva viisautemme on alitajuntamme tuote.
Rentoutunut ja luottavainen asenne omaa psyykettä kohtaan (vrt. psykodraamallinen transsi).
Vain rentoutuneessa tilassa sisäinen viisautemme pystyy toimimaan.
Dia 26
Tony Dunnerfelt
Ajatukset ja tunteet tuntuvat raskailta ja painostavilta silloin kun vastustamme niitä. Ne haihtuvat kun suhtaudumme niihin sallivasti!
Sisäisessä teatterissa (KS) luomme hahmot, joiden ajatuksiin emme suhtaudu pelkästään sallivasti, vaan laitamme ne luovuutemme avulla liikkeeseen = aktiivinen mielikuvitus.
Vahvistamme näin alitajuntaamme, intuitiiviseen viisauteemme.
Dia 27
Taide tarinoittemme muokkaajana
– Taiteen tuottama luova tila kuljettaa meidät tilaan, jossa voimme muokata
yhteisöllistä ja omaa identiteettitarinaamme.
– Psykodramaallinen transsi: spontaani luova tila, kosketus intuitiiviseen tietämiseemme
– Tämä intuitiivisen viisautemme kanssa yhteistyössä luotu tarina on jotakin muuta kuin vain vanhojen tarinoiden summa.
– Onnistuneessa taiteellisessa prosessissa voimme synnyttää jotakin uutta identiteettitarinaamme.
-
Luovan ja rationaalisen aivopuoliskon leikkiä!
-
Dia 28
Taide
”Yhteisötaide on jaettua taidetta; se mahdollistaa sen, että ihminen tuntee itsensä muiden kanssa merkitykselliseksi rikkaalla, tuottoisalla tavalla.”
Erich Fromm näki taiteen olennaisena osana elämää, avaimena atomistisesta elämäntavasta kommunitaariseen yhteiskuntaan.
Dia 29
Yhteisötaide avaa uusia sosiaalisia- ja merkityssuhteita
Yhteisölliset taideproduktiot tarjoavat kuntalaisille mahdollisuuden yhteiseen kiinnostuksen kohteeseen ja ne antaa mahdollisuuden sosiaaliseen vuorovaikutukseen, luovaan tarinalliseen uuteen merkityksen antoon ja uusisiin sosiaalisiin siteisiin.
METAFORAT!
Dia 30
Luovuus yksilön identieettitarinan muokkaajana
Voimme käyttää luovuuttamme paitsi taiteelliseen ilmaisuu myös oman yhteisöllisen ja yksilöllisen identiteettitarinamme vahvistamiseen.
Dia 31
Integroitumattomat tarinat
Pirstovat meitä.
Synnyttävät vieraantumisen kokemusta.
Ahdistavat haamut kummittelevat tietoisuudessamme.
Vastalääkettä taide, myös luova lukeminen!
Luovuutemme avulla voimme kuulla vaiennetut sisällämme olevat tarinat, jotka kuuluvat vain hiljaisina kuiskauksina.
Dia 32
Dialoginen minuus
Sisäisessä teatterissa ihminen voi tunnistaa itsessään olevat minätilat (ristiriidoista, introjektiot)
Pirstoutunut minuus normaali – ”valeyhtenäinen ihminen” (Colin A.Ross)
Nämä minätilat ovat oman elämän aikana tavallisesti tiedostamattomasti otettuja rooleja.
Lähtökohtana Sisäisessä teatterissa on Ego State -terapia, joka on hypnoterapia suuntaus.
Dia 33
Kuvittele itsesi – Marja Leena Toukonen
”Uskon siihen, että sisäisten dialogien aktiivinen käyttäminen aktivoi mielessämme uinuvan tarina-, sananlasku- ja myyttiaineiston, sillä kun joudumme kuvittelemaan vastaukset, vastausten on noustava jostain sisällämme olevasta aineistosta.Tuo aineisto on kertynyt mielemme sopukoihin varhaislapsuudesta lähtien.”
Dia 34
Elämä kaaoksessa?
Tarinamme oraganisoituu uuteen järjestykseen.
Vastaukset nousevat dialogisen mielikuvituksemme eikä järkemme avulla.
Dia 35
Mitä olemme?
Ihminen on moniääninen novelli,
yhteisö moniääninen romaani?
Dia 36
Eläköön karnevaalit!
Sekä minuus, että yhteisö voi draamallisessa karnevaalijuhlissa työstää dialogisesti kadottamiaan tarinoita.
Näissä karnevaaleissa voi hetken elää ilman minkäänlaisia EU direktiivejä, diagnooseja tai muita kategorioita.
Kukin voi luovassa tilassa olla se joka hän on, ihminen ilman naamioita!
Jotta egosta voi luopua, sen täytyy ensin kasvaa vahvaksi.
Dia 37
Transmodernismi
Postmodernin jälkeisessä transmodernissa ajassa ihmisen identiteetti on muttuvassa tilassa. Dialoginen minuus vastaa tähän haasteeseen.
Stuart Hall: ”Ihminen on liikkuva juhla, joka jatkuvasti muotoutuu ja muokkautuu suhteessa niihin tapoihin, joilla meitä representoidaan tai puhutellaan.
Dia 38
Transmoderni aika
”Transmoderni pyrkii rakentamaan oman, hetkellisen, eheän arvosaarekkeen kaaoksen keskelle. – – – Siihen sisältyy sekä postmodernin hulluus että modernin ajan järkevyys. Hulluus näkyy suurrealistisissa hahmoissa sekä tapahtumissa ja järkevyys taas siinä, että itse tarina kuitenkin on ehyt ja ”opettavainen.”
Vaula Norrena http://www.kolumbus.fi/vaula.norrena/moder.html
Dia 39
Transmoderni identiteetti
Identiteetti ikuisessa muutoksentilassa olevan muotoaan jatkuvasti hakeva organismi.
Ihminen on dialoginen minuus, jonka tarina uusii jokaisen päivän jokaisena hetkenä muotoaan: Vanhoja tarinoita aktivoituu – uusia sisäistetään ja luodaan.
Novellimme tai romaanimme elävät ja täsmentyvät, vanhoja tarinoita poistetaan ja uusia merkityksiä lisätään.
Dia 40
Eläköön karnevaalit!
Mielikuvitus ja leikillisyys ovat olleet aliarvostettuja modernissa elämäntavassamme.
Väkevä identiteettitarina syntyy ei vain hyvän realiteettitajun vaan myös mielikuvituksen avulla
Minulle tiede ei ole muuta kuin yksi yliarvostettu luovuuden muoto
Sen vahvuus on realiteettitaju.
Dia 41
Sisäinen teatteri
Minätilamme edustavat tietoisuutemme eri kerrostumia.
Ne ovat muodostuneet henkilöhistoriamme eri vaiheissa joko opittuina reagoimistapoina tai introjektioina.
Tietoisuustaito kuten ”mindfulness” – hyväksyvä läsnäolo
Ihminen oppii ajattelemaan ajatuksiaan.
Hän ei ole autopilotin ohjauksessa, vaan hän osaa ohjata omaa tietoisuuttaan.
Dia 42
Sisäinen teatteri
Luovaa meditaatiota.
Voimme työstää minätilojamme luovan lukemisen ja kirjoittamisen avulla.
Identiteettitarinamme on jatkuvassa muutoksen tilassa – uusia minätiloja aktivoituu, vanhoja siirtyy takahuoneeseen.
Minätilamme voivat muokata sisäistä mielenmaisemaamme ja identiteettitarinaamme.
Dia 43
Sisäinen teatteri
Ihmisillä tarve erityisesti elämän kriiseissä organisoida omaa identiteettitarinaansa uudelleen.
Sisäinen teatteri = Minätilojen dialogia hyödyntävä luova menetelmä oman identiteettitarinan muokkaamiseen.
Narratiivinen lääketiede
Vastaa